Η συμμετοχή του παιδιού σε διαγωνισμούς: Τα οφέλη στη ψυχολογία και στην ανάπτυξή του
Γράφει ο αναπτυξιακός εργοθεραπευτής Στέλιος Μαντούδης
Τα τελευταία χρόνια γίνεται μία μεγάλη συζήτηση σχετικά με τα εκπαιδευτικά προγράμματα που ακολουθούν τα σχολεία. Είναι αποδοτικό το εκπαιδευτικό σύστημα των σχολείων; Τα παιδιά μαθαίνουν ή αποστηθίζουν τις γνώσεις; Τι παραπάνω προσφέρει το σχολείο; Είναι πολλές και αντικρουόμενες οι απόψεις για το συγκεκριμένο ζήτημα. Το σίγουρο είναι, ότι μέσα σε αυτό το κλίμα των αλλαγών, έχει αναδυθεί μία εξαιρετική δυνατότητα στους μαθητές: η συμμετοχή τους σε μαθητικούς διαγωνισμούς. Ο θεσμός αυτός έχει ξεκινήσει τα τελευταία χρόνια και αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
Η τεχνολογική πρόοδος, η χρήση υπολογιστών, διαδραστικού πίνακα, των ηλεκτρονικών βιβλίων και σημειώσεων, σίγουρα έχει επίδραση στη διδασκαλία του μέλλοντος. Συγκεκριμένα, τα σχολεία ξεκίνησαν να κάνουν διαγωνισμούς στα μαθηματικά, στη φυσική, στη χημεία και στη βιολογία. Στη συνέχεια, ακολούθησαν και άλλα είδη μαθημάτων όπως είναι η μουσική, η ρομποτική κ.α. Οι διαγωνισμοί αυτοί είναι Πανελλαδικοί και Διευρωπαϊκοί.
Σήμερα, δημιουργούνται ομάδες κοινού ενδιαφέροντος, με έναν συντονιστή-καθηγητή στα περισσότερα δημόσια και σχεδόν σε όλα τα ιδιωτικά σχολεία. Προσφέρουν τη δυνατότητα στα παιδιά να συμμετάσχουν σε διαφορετικούς διαγωνισμούς, ανάλογα με τις ικανότητες και τις προτιμήσεις τους. Η συμμετοχή των παιδιών σε διαγωνισμούς επηρεάζει σημαντικά την εξέλιξη και την πρόοδο τους. Έρευνες έχουν αποδείξει ότι ενισχύεται η δημιουργική πλευρά του εγκεφάλου, η οποία αναδεικνύει και την ευφυΐα τους. Η ευφυΐα τους γίνεται λειτουργική, την οποία την εντάσσουν σε ένα επιστημονικό σύνολο.
Τι προσφέρουν οι μαθητικοί διαγωνισμοί στο παιδί
Αναπτύσσει κοινωνικούς δεσμούς με άλλα παιδιά της ηλικίας του:
Ο μαθητής έρχεται σε επαφή με συνομηλίκους, που έχουν τα ίδια ενδιαφέροντα και δημιουργούνται φιλίες. Ανταλλάσσονται απόψεις, γίνεται καταιγισμός ιδεών και καλλιεργείται η αλληλεγγύη και η ευγενής άμιλλα.
Αναδύεται ο ενθουσιασμός:
Όλα τα εξαιρετικά πράγματα έχουν επιτευχθεί με ενθουσιασμό. Έτσι και το παιδί που συμμετέχει σε τέτοιου είδους διαγωνισμούς, νιώθει την αδρεναλίνη του να ανεβαίνει, του δίνεται η δυνατότητα να μετατρέψει κάτι μέτριο σε κάτι υπέροχο. Αυτομάτως, η αυτοπεποίθηση αυξάνεται και αποτελεί κινητήρια δύναμη για την εξέλιξη του. Ο μαθητής βλέπει από μία διαφορετική γωνία το σχολείο, καθώς αυτό συνδυάζεται με κάτι τόσο πρωτότυπο.
Παραδοχή των λαθών του και την διόρθωση τους
Μέσα σε μία ομάδα, είναι φυσιολογικό να υπάρχουν και διαφορετικές απόψεις και ανταγωνισμός. Το σημαντικότερο όμως είναι, ο καθένας να αναγνωρίζει την καλύτερη άποψη του άλλου και αν μπορεί να την εξελίξει. Με αυτόν τον τρόπο, ο μαθητής βελτιώνεται, καθώς συνειδητοποιεί ότι δεν σκέφτηκε κάτι λάθος ο ίδιος, απλώς κάποιος άλλος σκέφτηκε κάτι καλύτερο. Ούτως ή άλλως μέσα σε μία ομάδα, οι καλές ιδέες αναδύονται μέσα από τον καταιγισμό ιδεών όλων των μελών της, οπότε όλοι έχουνε μερίδιο σε μία καλή ιδέα.
Εμβαθύνουν στο επιστημονικό τους αντικείμενο και καλλιεργείται η δημιουργική σκέψη:
Ο κάθε μαθητής έχει την ευκαιρία να μετουσιώσει τις γνώσεις σε ιδέες. Είναι μία καλή αρχή για τον μαθητή, εφόσον έχει επιλέξει τον τομέα της αρεσκείας του, να «δουλέψει» πάνω σε αυτόν σαν ενήλικας. Είναι μία προσομοίωση της επαγγελματικής τους δραστηριότητας, που επιθυμεί να ακολουθήσει και για αυτό το λόγο δίνει όλο του τον εαυτό. Το αποτέλεσμα είναι θεαματικό. Μεταμορφώνεται σε ένα «μικρό επιστήμονα» με καλές και πρωτότυπες ιδέες, σε ένα καλλιτέχνη με καταπληκτική σύνθεση ενός μουσικού κομματιού. Αντιλαμβάνεται το πώς να μετατρέπει τις γνώσεις του σε ιδέες και να επιβραβεύεται για αυτό.
Επιγραμματικά, λοιπόν, οι μαθητικοί διαγωνισμοί βοηθούν τα παιδιά να:
- μαθαίνουν να υπακούν σε κανόνες
- σέβονται τον αντίπαλο τους και εκτιμούν την προσπάθεια
- διδάσκονται την αξία της συνεργασίας
- ενισχύεται η αυτοπεποίθηση
- καλλιεργείται η εμπιστοσύνη
- ανακαλύπτουν τα ταλέντα τους
Με τους μαθητικούς διαγωνισμούς θεμελιώνεται ό,τι καλύτερο έχει να παρουσιάσει η νεότερη παιδαγωγική και επιστημονική σκέψη. Βοηθάει όλους τους διαγωνιζόμενους μαθητές να αφομοιώσουν περισσότερα στοιχεία για αυτά που τους προσφέρονται στην εκπαίδευση.
Αυτό που χρειάζεται να τονίσουμε είναι ότι δεν πρέπει να πιέζουμε το παιδί μας να συμμετέχει σε δραστηριότητες, οι οποίες δεν ταιριάζουν με τα ενδιαφέροντα του και δεν ανταποκρίνονται στις ικανότητες του. Η συμμετοχή των παιδιών σε διαγωνισμούς πρέπει να ψυχαγωγούν και να διασκεδάζουν το παιδί.
Μαθητικοί Διαγωνισμοί
To 8o Δημοτικό Σχολείο Νέας Φιλαδέλφειας σας ενημερώνει για τη συμμετοχή των μαθητών μας σε διάφορους μαθητικούς διαγωνισμούς που λαμβάνουν χώρα αυτή τη περίοδο. Όλοι οι διαγωνισμοί είναι προαιρετικοί.
Τέτοιοι είναι:
5ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός στο Scratch Σκοπός του διαγωνισμού η συμμετοχή των μαθητών σε μια συνεργατική και δημιουργική διαδικασία για την υλοποίηση ενός προγράμματος ηλεκτρονικού παιχνιδιού στο προγραμματιστικό περιβάλλον Scratch, αξιοποιώντας την αλγοριθμική σκέψη και τον πειραματισμό με βασικές προγραμματιστικές δομές.
Ο φετινός διαγωνισμός για το σχολικό έτος 2018-19, τελεί υπό την έγκριση του ΥΠΠΕΘ (Αρ. Πρωτ. Φ15/212369/Δ2/10-12-2018) και αφορά στην υλοποίηση ενός «Παιχνιδιού», με ανοιχτή θεματολογία.
Ειδική θεματική του διαγωνισμού, χωρίς να είναι δεσμευτική, είναι ο «Ερωτόκριτος».
Καταληκτική ημερομηνία υποβολής των έργων είναι η Δευτέρα 6 Μαΐου 2019
7ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Φυσικών Δημοτικού 2019
Α΄Φάση Πέμπτη 14 Μαρτίου 2019 (10:00-11:30) για τους μαθητες της Ε΄και ΣΤ΄τάξης από την Ένωση Ελλήνων Φυσικών.
Β΄ φάση : (μόνο για τους 2 πρώτους μαθητές κάθε τμήματος –μετά την αξιολόγηση των γραπτών τους από τους εκπαιδευτικούς τους– από κάθε σχολείο) το Σάββατο 11 Μαΐου 2019 (10:00-11:30) σε εξεταστικά κέντρα μεγάλων πόλεων της χώρας, που θα ανακοινωθούν εγκαίρως από τους διοργανωτές.
13ος Μαθητικός Διαγωνισμός «Παιχνίδι και Μαθηματικά» του περιοδικού «Ο μικρός Ευκλείδης»
Α Φάση Παρασκευή 1 Μαρτίου 2019 (8.15 έως 10.15) για τους μαθητές της Ε΄ και ΣΤ΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου από την Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία. Θα βραβευθεί ο πρώτος μαθητής ή οι πρώτοι μαθητές από κάθε τμήμα κάθε τάξης, οποιουδήποτε Δημοτικού Σχολείου της χώρας.
Bebras® Challenge in Greece 1ος για την Ελλάδα Μαθητικός Διαγωνισμός Πληροφορικής και Υπολογιστικής Σκέψης Bebras®
Α΄φάση από 25 Φεβρουαρίου έως 8 Μαρτίου 2019για μαθητές Γ΄, Δ΄ Ε΄, ΣΤ΄ Δημοτικού από το Εργαστήριο Εκπαιδευτικής Τεχνολογίας και Διδακτικής Μηχανικής (LTEE lab) του Πανεπιστημίου Αιγαίου, με τη συνεργασία πλήθους φορέων και εθελοντών.Διοργανώνεται σε σχολεία, με χρήση υπολογιστών ή φορητών συσκευών, για διάφορες ηλικιακές ομάδες και υπό την επιτήρηση εκπαιδευτικών. Στον διαγωνισμό συμμετέχουν κάθε χρόνο χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες, από 50 και πλέον χώρες. Διάρκεια 45 λεπτά
23ος Μαθητικός διαγωνισμός μέσω διαδικτύου ΛΥΣΙΑΣ
Αρχική φάση (1-31 Μαρτίου 2019)
Οι μαθητές συμμετέχουν ατομικά, χρησιμοποιώντας οποιοδήποτε βοήθημα, από οποιονδήποτε χώρο της επιλογής τους, ή την τάξη τους, με πρόσβαση στο διαδίκτυο. Στην τελική φάση προκρίνονται οι 300 πρώτοι κάθε τάξης, ανάλογα με το σκορ που συγκέντρωσαν στο παιχνίδι, στην καλύτερη από τις 3 προσπάθειές τους.
Τελική φάση (Σάββατο 11 Μαΐου 2019)
Όσοι μαθητές προκρίνονται στην τελική φάση, προσέρχονται σε προκαθορισμένα Κέντρα ΛΥΣΙΑ, τα οποία δημοσιεύονται στον δικτυακό τόπο. Το παιχνίδι διεξάγεται παρουσία επιτηρητών σε χρονικό διάστημα 1 ώρας, σε 1 προσπάθεια. Δεν επιτρέπεται η συνεργασία ή χρήση βοηθημάτων (παρά μόνο αυτών που παρέχονται από το παιχνίδι).
Διεθνής Μαθηματικός Διαγωνισμός «Καγκουρό 2019»
Σάββατο, 30 Μαρτίου του 2019, στις 09:00 το πρωί για μαθητές από Β΄Δημοτικού έως ΣΤ΄Δημοτικού σε εξεταστικά κέντρα που θα ανακοινωθούν σύντομα.
Τα θέματα στα οποία διαγωνίζονται δεν απαιτούν ειδικές γνώσεις Μαθηματικών και δεν απευθύνονται μόνο σε μαθητές με ιδιαίτερη κλίση στα Μαθηματικά. Ο κοινός νους, η καθαρή σκέψη και η αγάπη για τα Μαθηματικά είναι αρκετά εφόδια για να αντιμετωπίσει κανείς τα θέματα του διαγωνισμού.
Το μήνυμά μας για την SID 2019
Οι μαθητές της ΣΤ' τάξης στέλνουν το δικό τους μήνυμα για την Ημέρα Ασφαλούς Διαδικτύου 2019.
"Μην ανεβάζεις τη ζωή σου στο Διαδίκτυο! Ζήσε την πραγματική ζωή και όχι την ψηφιακή!"
"Don't upload your life! Live your real life, not a lifelike!".
Μαζί με αντίστοιχα μηνύματα των σχολείων με τα οποία συνεργαζόμαστε (Ελλάδα, Τουρκία, Ισπανία, Κροατία - etwinning project 2019), το μήνυμά μας θα ακουστεί σε εκπομπή του European School Radio την Τετάρτη 13-02-2019 στις 17:00 αλλά και το Σάββατο 16-02-2019 στις 13:00.
Μείνετε συντονισμένοι!
Πατήστε στην εικόνα για να ακούσετε το μήνυμά μας!
Ενημέρωση σχετικά με την εποχική γρίπη από το Υπ. Παιδείας
Λάβαμε την υπ΄αριθμόν Φ. 25/18448/Δ1/6/2/19 εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας Έραυνας και θρησκευμάτων. Όπως αναφέρεται σ΄αυτήν:
Με αφορμή ερωτήματα σχετικά με την εμφάνιση της εποχικής γρίπης, συστήνονται στις σχολικές μονάδες οι ακόλουθες οδηγίες με σκοπό την πρόληψη της εξάπλωσής της:
1. Παιδιά που εμφανίζουν συμπτώματα γρίπης αναμένουν, σε χώρο όπου δε θα έρχονται σε επαφή με άλλα άτομα, μέχρι να τα παραλάβουν οι γονείς ή οι κηδεμόνες τους, οι οποίοι θα πρέπει να ειδοποιούνται αμέσως.
2. Συστήνεται για την αποφυγή της εξάπλωσης της εποχικής γρίπης να τηρούνται οι κανόνες ατομικής υγιεινής, όπως:
- Αποφυγή επαφής χεριών με τα μάτια, τη μύτη και το στόμα για τη μείωση του κινδύνου μόλυνσης.
- Αποφυγή κοινής χρήσης των μολυβιών, των στυλό, των μαρκαδόρων και άλλων προσωπικών αντικειμένων.
- Σε βήχα ή φτέρνισμα, κάλυψη της μύτης και του στόματος με το μανίκι στο ύψος του αγκώνα ή με χαρτομάντιλο.
- Το χρησιμοποιημένο χαρτομάντιλο πρέπει να απορρίπτεται αμέσως μετά τη χρήση στους κάδους απορριμμάτων. Απαγορεύεται τα παιδιά να πίνουν νερό απευθείας από τη βρύση με το στόμα.
- Τακτικό πλύσιμο των χεριών των παιδιών και των εργαζομένων με υγρό σαπούνι και νερό ή εναλλακτικά να χρησιμοποιείται αντισηπτικό αλκοολούχο διάλυμα ή χαρτομάντιλα με αλκοόλη.
Οι παραπάνω οδηγίες πρέπει να τηρούνται και από το προσωπικό των κυλικείων.
Οι Διευθυντές των σχολικών μονάδων παρακαλούνται να ενημερώσουν την εκπαιδευτική κοινότητα (μαθητές, εκπαιδευτικούς, Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων), σημειώνεται στην εγκύκλιο.
Διακοπή μαθημάτων-Ημερίδα εκπαιδευτικών
Αγαπητοί γονείς,σας ενημερώνουμε ότι την Τρίτη 12 Φεβρουαρίου 2019 θα πραγματοποιηθεί επιμορφωτική ημερίδα για όλους τους εκπαιδευτικούς των τάξεων από το 1ο ΠΕΚΕΣ Αττικής με θέμα: «Ενταξιακές Πρακτικές στη Σχολική Κοινότητα». Τη μέρα αυτή δε θα γίνουν μαθήματα.
Παραμονή των διδακτικών βιβλίων στο Δημοτικό Σχολείο για τουλάχιστον δύο (2)Σαββατοκύριακα το μήνα
Αγαπητοί γονείς,
σας ενημερώνουμε ότι δημοσιεύθηκε η με αριθ. πρωτ. 217785/Δ1/18-12-2018 Υπουργική Απόφαση με θέμα: «Παραμονή των διδακτικών βιβλίων στο Δημοτικό Σχολείο για τουλάχιστον δύο (2)Σαββατοκύριακα το μήνα» (ΦΕΚ 6014/τ.Β΄/31-12-2018 και ΦΕΚ 56/τ.Β΄/21-01-2019).
Επισημαίνεται, ότι η δράση υλοποιείται τουλάχιστον δύο (2) φορές τον μήνα για όλους τους μήνες του διδακτικού έτους και η καθιέρωση της παραμονής των διδακτικών βιβλίων στο σχολείο, δεν αποτελεί μια συμβολική παρέμβαση, αλλά επιδιώκεται οι μαθητές και οι μαθήτριες να μην ασχολούνται με την προετοιμασία μαθημάτων κατά τη διάρκεια αυτών των Σαββατοκύριακων. Ως εκ τούτου σε καμία περίπτωση δεν ανατίθενται εργασίες και δεν προγραμματίζονται επαναληπτικές εμπεδωτικές δοκιμασίες για τη Δευτέρα μετά το Σαββατοκύριακο υλοποίησης της δράσης. Παρακάτω σας υπεμθυμίζουμε το πρόγραμμα της Παραμονής των βιβλίων για το υπόλοιπο του έτους.
ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ
Παρασκευή 11/1/2019 Παρασκευή 25/1/2019
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ
Παρασκευή 8/2/2019 Παρασκευή 22/2/2019
ΜΑΡΤΙΟΣ
Παρασκευή 1/3/2019 Παρασκευή 15/3/2019
ΑΠΡΙΛΙΟΣ
Παρασκευή 5/4/2019 Παρασκευή 12/4/2019
ΜΑΪΟΣ
Παρασκευή 10/5/2019 Παρασκευή 24/5/2019
ΙΟΥΝΙΟΣ
Πρόγραμμα παρουσιάσεων από "Ανακύκλωση Συσκευών α.ε."
Στα πλαίσια υλοποίησης του προγράμματος e-twinning "e-Waste Around Us" στο οποίο συμμετέχει φέτος το σχολείο μας, πραγματοποιήθηκαν, την Πέμπτη 31 Ιανουαρίου 2019, παρουσιάσεις με θέμα: "Επαναχρησιμοποίηση-Ανακύκλωση Ηλεκτρικών και Ηλεκτρονικών Συσκευών" από συνεργάτη της Οικολογικής εταιρίας Ανακύκλωσης "Ανακύκλωση Συσκευών α.ε." στα τμήματα Ε1, Ε2, ΣΤ1 και ΣΤ2.
Κατά τη διάρκεια των παρουσιάσεων, οι μαθητές μας ενημερώθηκαν και συζήτησαν σχετικά με:
- τα ηλεκτρονικά και ηλεκτρικά απόβλητα και τις κατηγορίες τους,
- τις ηλεκτρικές και ηλεκτρονικές μεγάλες ή μικρές συσκευές που "κρύβονται" στους χώρους του σχολείου μας,
- τον τρόπο ανακύκλωσης μίας μεγάλης ηλεκτρικής συσκευής σε συνεργασία με την αντίστοιχη υπηρεσία του Δήμου μας,
- τη λειτουργία των 8 εργοστασίων ανακύκλωσης στην Ελλάδα,
- τις συνέπειες των βλαβερών ουσιών, που περιέχονται στα ηλεκτρ(ον)ικά απόβλητα, στο περιβάλλον και στον οργανισμό μας όταν αυτά δεν ανακυκλώνονται σωστά και
- τη σημασία του "Reduce-Reuse-Recycle", δηλαδή "Μειώνω-Επαναχρησιμοποιώ-Ανακυκλώνω".
Ως συνέχεια του προγράμματος μας, οι e-twinners του σχολείου (μαθητές του Ε2) θα μεταλαμπαδεύσουν τις γνώσεις τους σχετικά με τα ηλεκτρ(ον)ικά απόβλητα στους μικρότερους συμμαθητές τους (τάξεις Α, Β, Γ και Δ) με αντίστοιχες δικές τους παρουσιάσεις.
Περισσότερα Άρθρα...
- Αρτοκλασία στο σχολείο για τη Γιορτή των τριών Ιεραρχών - Γιορτή των Ελληνικών Γραμμάτων
- Τοποθέτηση σχολικής ψυχολόγου στο σχολείο μας-Καθήκοντα και αρμοδιότητες του κλάδου ΠΕ23 Ψυχολόγων
- Προγραμματισμός επισκέψεων- δράσεων β΄ τριμήνου 2019
- Φιλανθρωπική δράση
- Κοπή βασιλόπιτας 2019
- Συμμετοχή στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ασφαλούς Διαδικτύου 2019
- Το χαρτί δεν είναι σκουπίδι! Βοηθήστε να χτίσουμε το μέλλον που μας αξίζει.